fbpx

Anda Berminat Nak Satukan Semua Hutang?

Debt consolidation ni merujuk kepada proses menggabungkan beberapa hutang yang berbeza menjadi satu pinjaman tunggal. Tujuan utama adalah untuk menyederhanakan pembayaran hutang dengan menggabungkan semua hutang ke dalam satu pinjaman dengan pembayaran bulanan yang lebih rendah atau kadar faedah yang lebih baik.

Sebagai contoh,

Baki pinjaman terkini dengan Bank semasa: RM 350,000

Harga Pasaran Rumah: RM 550,000

90% pinjaman: RM 495,000 (RM 550,000 x 90%)

Maximum Cash Out: RM 145,000 (RM 495,000 โ€“ RM 350,000)

Baki terkini Credit Card: RM 9,000

Baki terkini Pinjaman Peribadi: RM 25,000

Jumlah Baki terkini: RM 34,000

Balance cash out: RM 111,000 (RM 145,000 โ€“ RM 34,000)

RM 111,000 ini lah cash out yang akan dibayar kepada pemilik rumah dalam bentuk tunai

Apa Manfaat Bila Buat Debt Consolidation Ni?

Biasanya, hutang-hutang yang digabungkan adalah hutang kad kredit, pinjaman peribadi, atau pinjaman lain yang mungkin mempunyai kadar faedah yang tinggi.

Memudahkan Perkara Mengurus 1 Jenis Hutang

Dengan menggabungkan kesemua hutang-hutang dalam satu pinjaman, pembayaran bulanan mungkin boleh dikurangkan.

Mendapatkan Kadar Faedah Yang Lebih Rendah

Salah satu faedah utama penyatuan hutang ialah potensi untuk mendapatkan kadar faedah yang lebih rendah ke atas pinjaman yang telah disatukan.

Memberikan Kestabilan, Penjimatan dan Ketenangan

Penyatuan semula hutang boleh memberikan rasa kestabilan kewangan dengan mengawal hutang anda dengan struktur pembayaran yang lebih baik.

3 Kebaikan Penyatuan Hutang Patut Anda Tahu!

Orang kata, dalam hidup ini anda perlukan 5C :ย cash, car, credit card, condominium, and careerย (wang tunai, kereta, kad kredit, kondominium, dan kerjaya) untuk berjaya.

Ya, memang ada benarnya, tetapi anda juga harus ingat, 5C yang hebat itu menyebabkan anda ada tanggungjawab bayar hutang yang besar.

Kita bercakap tentang pinjaman kereta, pinjaman kad kredit, dan pinjaman gadai janji! Itu tak cakap lagi tentang pinjaman lain seperti pinjaman pendidikan (ya, PTPTN) dan peribadi.

Anda perlu ingat, gagal bayar ansuran bulanan walaupun SEKALI untuk mana-mana pinjaman boleh menyebabkanย skor kredit โ€˜tak cantikโ€™.

Ini bermakna, ia akan menjejaskan peluang anda untuk mendapatkan pinjaman lain di masa hadapan.
ย 
Ramai di antara kita tak sedar yang bayaran kad kredit, pinjaman peribadi, sewa beli, dan pinjaman kecil lain boleh disatukan di bawah satu pinjaman, iaitu ke dalam pinjaman perumahan kita.
Dalam artikel ini, kami akan membincangkan mengapa semua pinjaman anda harus digabungkan menjadi SATU dan bagaimana ia akan memberi manfaat kepada anda!
ย 
Untuk pemahaman lebih jelas, kami akan menggunakan 3 jenis pinjaman yang biasa kita ada: kereta, kad kredit dan gadai janji.

1. Turunkan Nisbah Khidmat Hutang (DSR)

Pertama, anda perlu lah ada hartanah!
ย 
Anda juga perlu faham beza antara nilai pasaran hartanah dan pinjaman perumahan yang belum dijelaskan, kerana kita akan menggunakan perbezaan ini untuk menyerap semua pinjaman lain.

Sebagai contoh, hartanah bernilai RM500,000 dengan baki pinjaman anda belum bayar adalah RM300,000.
ย 
Katakan, anda dapat 90% pembiayaan iaitu RM450,000 dan lepas tolak baki pinjaman sebanyak RM300,000, anda ada baki pinjaman RM150,000 untuk selesaikan hutang lain.

Tunggu, apa bezanya dengan buatย pembiayaan semula hartanahย anda dan keluarkan lebihan pinjaman untuk bayar semua hutang anda? Nampak serupa, tapi sebenarnya tak!

Begini, bila anda mohon refinance rumah dengan pilihan keluarkan duit tunai, semua hutang kad kredit, pinjaman peribadi dan hutang lain masihย diambil kira untuk DSRย anda.

Dan ketika inilah DSR selalunya akan melebihi tahap hutang boleh diterima ditetapkan bank sebab anda ada banyak komitmen.

Berbeza bila anda buat penyatuan hutang sebabย bank tak akan kira pinjaman sedia ada yang akan disatukan.
ย 
Sebaliknya, ia akan dimasukkan ke dalam jumlah pinjaman yang anda mohon. Berikut adalah jadual untuk membantu anda faham perbezaan ini dengan lebih baik:

* Jumlah yang akan dimasukkan semasaย pengiraan DSR anda

Dengan pengiraan seperti itu, terdapat perbezaan besar untuk DSR dalam kedua-dua situasi terbabit.
ย 
Ini bermakna, peluang permohonan anda diluluskan bila gabung semua pinjaman jadi satu!

2. Kurangkan Komitmen Bulanan

Berbanding bayar banyak jenis pinjaman setiap bulan, penyatuan hutang memudahkan anda buat bayaran untuk hanya SATU pinjaman.
ย 
Dalam masa yang sama, ia juga mengurangkan komitmen bulanan anda secara keseluruhan. Untuk gambaran lebih jelas, jom semak jadual di bawah:
Cuba bandingkan jumlah bulanan yang perlu dibayar untuk satu pinjaman VS jumlah bayaran pelbagai pinjaman berbeza.
ย 
Banyak beza komitmen hutang kan? Anda pun boleh simpan duit lebih banyak!

3. Jimat faedah

Memandangkan sekarang kita tahu yang faedahย pinjaman perumahanย pada tahap rendah, memang sesuai sangatlah anda guna untuk tampung faedah kad kredit atau pinjaman peribadi yang lebih tinggi.

Ketika ini,ย kadar faedahย untuk pinjaman perumahanย di antara 4 โ€“ 5%, sedangkan faedah kad kredit dan pinjaman peribadi jauh lebih tinggi.

Lebih menarik, kad kredit yang pihak bank dah lunaskan bayar tak perlu dibatalkan!

Anda masih boleh simpan kad kredit tu, walaupun bank dah keluarkan bayaran untuk jumlah hutang kad kredit anda.

Berbeza dengan untuk pinjaman peribadi dan sewa-beli, akaun akan ditutup setelah penyelesaian penuh dilakukan.

Pendek kata, penyatuan hutang ni maknanya anda ambil pinjaman baru untuk selesaikan pinjaman sedia ada.

Bunyi macam tak masuk akal, tapi sangat berbaloi buat jika anda bijak menguruskan perbelanjaan dan merancang kewangan anda!

Komitmen anda bukan saja kurang, ia juga boleh jimatkan kadar faedah pinjaman. Malah, skor kredit anda pun lebih baik kerana tidak ada pinjaman tanpa jaminan.

Jadilah orang berhutang yang bijak!

Refinance Rumah Loan Kerajaan Ke Loan Bank 2024

Ramai yang bertanya, macamana nak refinance rumah loan kerajaan ke loan bank? Hari ini Melissa akan berkongsi cara Refinance Rumah Loan Kerajaan Ke Loan Bank.

Selalunya, ramai yang memilih untuk refinance rumah untuk mendapat wang tunai atau kadar faedah yang lebih murah.

Tetapi untuk yang refinance rumah dari loan kerajaan, kadang-kadang mereka ingin mengguna kuota loan kerajaan atau LPPSA untuk mendapat pinjaman kedua di LPPSA. Oleh itu, mereka membuat refinance rumah ke bank biasa.

In kerana dalam syarat-syarat utama yang ditetapkan bagi melayakkan seseorang memohon pembiayaan kedua, LPPSA menetapkan baki hutang pembiayaan pertama harus selesai sepenuhnya ataupun kelayakan pembiayaan kedua tertakluk kepada ansuran bulanan tidak melebihi 50% daripada daripada gaji hakiki semasa.

PROSES REFINANCE RUMAH LOAN KERAJAAN

Proses refinance rumah yang juga dikenali sebagai pembiayaan semula pinjaman perumahan melibatkan pembayaran pinjaman sedia ada dengan menggantikannya dengan pinjaman yang baharu dengan terma dan syarat yang berlainan.

Ini bermakna, anda akan menggunakan pinjaman baru iaitu pinjaman dari Bank A untuk menyelesaikan baki pinjaman loan kerajaan.

Sebaik sahaja pinjaman anda diluluskan, anda akan menandatangani perjanjian pinjaman bank dengan peguam lantikan bank. Bank kemudian akan menyelesaikan pinjaman sedia ada dengan LPPSA, seterusnya memasukkan nilai tunai selebihnya ke dalam akaun bank anda untuk tindakan lanjut.

Anda boleh membuat Refinance Rumah dari loan kerajaaan kepada institusi perbankan. Samada Bank Islam, Maybank, RHB, CIMB, Public Bank, Bank Rakyat, dan lain-lain.

KELEBIHAN REFINANCE RUMAH KE BANK BIASA

Refinance rumah mempunyai banyak kelebihan oleh itu ramai yang pilih untuk refinance. Disini Melissa senaraikan beberapa kelebihan refinance rumah.

a. KADAR FAEDAH YANG LEBIH RENDAH

Ya. Kadar faedah bank adalah lebih rendah dari pinjaman loan kerajaan sekarang.

b. PELUANG UNTUK MENDAPAT CASH-OUT

Kadang-kadang, ada masa tertentu yang kita tak cukup duit untuk buat sesuatu perkara.Mungkin atas sebab ni, ramai yang memilih refinancing untuk dapatkan tunai.

c. MENYELESAIKAN HUTANG YANG BERKADAR FAEDAH TINGGI

Ada sebahagian mereka yang membuat refinance rumah bagi menutup hutang-hutang jahat. Antara hutang jahat seperti hutang kad kredit, personal loan, hutang koperasi dan macam-macam lain. Selalunya hutang-hutang ini mempunyai kadar faedah yang tinggi dan membebankan.

d. DAPAT MEMBUAT PINJAMAN KEDUA DENGAN LPPSA

Seperti yang Melissa tulis diawal artikel ini, ramai orang refinance loan kerajaan supaya dapat berpeluang membuat pinjaman kedua dengan LPPSA atau loan kerajaan.

CARA REFINANCE RUMAH PINJAMAN KERAJAAN

Jika anda bersedia untuk refinance rumah loan kerajaan, ikut langkah ini.

a. Semak dulu kos pembiayaan semula atau Refinance Rumah

Setiap perkara yang berguna pasti ada kosnya, termasuk pembiayaan semula. Jika anda bercadang membiayai semula rumah anda, anda perlu menyediakan sejumlah wang untuk perkara seperti yuran pemprosesan bank, bayaran guaman, duti setem, laporan penilaian dan sebagainya.Anggaran kasar kos ini adalah 2-3% amaun pinjaman anda.

b. Dapatkan Baki Pinjaman Perumahan Loan Kerajaan

Anda perlu tahu berapa baki pinjaman perumahan loan kerajaan sebelum membuat permohonan untuk membuat refinance. Dengan mengetahui baki pinjaman anda dapat mengira berapa wang tunai yang akan anda dapat dan juga kelayakan pinjaman.

c. Semak Laporan CCRIS dan CTOS

Anda dinasihatkan mendapatkan laporan CCRIS menerusi Bank Negara atau agensi bebas CTOS pada kos RM26.50 satu laporan. Laporan ini menunjukkan tahap kesihatan kewangan semasa anda termasuk senarai pinjaman bank semasa, aset dan liabiliti, dan kes kebankrapan atau senarai hitam, jika ada.

ย 

Anda hanya perlu download CTOS app.

d. Dapatkan konsultasi percuma dengan Malaysia Housing Loan

Kami memberi konsultasi percuma untuk refinance rumah seperti membantu mengira kelayakan pinjaman, nasihat, tip-tip refinance rumah dan juga menjawab semua soalan mengenai refinance rumah.

ย 

Jika anda layak membuat refinance rumah dan ingin membuat permohonan, kami akan cuba memperkenalkan beberapa bank.

ย 

Anda hanya perlu menghantar dokumen kepada pegawai bank tersebut dan mereka akan memproses permohonan anda.

ย 

Dan semua servis yang kami beri adalah percuma, tiada apa-apa kos atau caj dikenakan.

e. Kumpulkan dokumen yang dikehendaki

Untuk membuat pinjaman refinance rumah anda perlu menghantar dokumen ke pihak bank untuk diproses. Dokumen yang selalu dikehendaki oleh pihak bank ialah.

ย 

a. Photocopy IC ( depan dan belakang)

b. Slip gaji 3 bulan (terkini)

c. Penyata bank 3 bulan (menunjukkan gaji masuk)

d. Penyata EC ( tahun terkini)

e. Borang BE dan Pengesahan Penerimaan E-BE ( tahun terkini)

f. Perjanjian Jual Beli Rumah

g. Geran Rumah (jika ada)

h. Penyata pinjaman LPPSA (terkini)

ย 

Proses refinance rumah mengambil masa antara 2-3 bulan atau sehingga 6 bulan dalam sesetengah kes. Ini kerana bagi hartanah pegangan pajak dengan hak milik strata atau individu, pihak bank perlu memohon kebenaran atau kelulusan daripada pihak berkuasa negeri.

Refinance rumah LPPSA

Dari sudut pembelian rumah, pihakย Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA)ย menyediakan kemudahan pinjaman perumahan kepada penjawat awam yang layak. Namun, masih terdapat dalam kalangan kakitangan kerajaan belum menggunakan kemudahan pinjaman disediakan oleh LPPSA untuk memiliki kediaman pertama. Jika anda seorang penjawat awam, jangan lepaskan peluang ini untuk mohon!

Kelebihan Pinjaman Rumah LPPSA

Selain disediakan khusus buat penjawat awam, pinjaman LPPSA juga mempunyai banyak manfaat lain, di antaranya adalah:

  • Kadar pinjaman sehingga 100% dengan kadar faedah yang lebih rendah (4%).

  • Penilaian semakan kelayakan hanya dibuat berdasarkan apa yang tercatat di dalam penyata gaji tanpa mengambil kira sebarang komitmen luar seperti pinjaman bank.

  • Mereka yang berdepan masalah kadar keberhutangan yang tinggi juga masih layak untuk memohon.

  • Layak memohon pembiayaan kedua, dengan syarat baki hutang pembiayaan pertama selesai sepenuhnya. Kelayakan tertakluk kepada ansuran bulanan tidak melebihi 50% daripada gaji pokok semasa.

  • Tempoh pinjaman untuk pinjaman pertama adalah selama 30 tahun, manakala untuk pinjaman kedua adalah selama 25 tahun. Tempoh ini juga bergantung kepada usia peminjam.

  • Pakej perumahan sehingga usia 90 tahun.

  • Faedah atas baki pinjaman mengikut kaedah baki berkurangan bagi setiap bulan. Ini bermakna faedah bagi bulan seterusnya akan berkurangan.

  • Pembiayaan untuk pembelian hartanah oleh adik-beradik dibenarkan.

Cara Refinance Rumah LPPSA

Proses yang lebih kurang sama dengan refinance rumah biasa tetapi anda kena pertimbangkan betul-betul jika ingin refinance rumah LPPSA disebabkan kelebihannya yang banyak berbanding pinjaman perumahan biasa.

ย 

Jika anda meneruskan permohonan refinance rumah LPPSA, selepas memproses permohonan anda, bank akan melantik penilai untuk memeriksa rumah anda. Penilai akan menyediakan laporan penilaian yang mengandungi nilai hartanah anda yang sah untuk diserahkan kepada bank.

ย 

Kebiasaannya, proses refinance rumah mengambil masa antara 2 hingga 3 bulan. Dalam sesetengah kes, ia boleh mengambil sehingga 6 bulan. Ini kerana bagi hartanah pegangan pajak dengan hak milik strata atau individu, pihak bank perlu memohon kebenaran atau kelulusan daripada pihak berkuasa negeri.

ย 

Sebaik sahaja pinjaman anda diluluskan, anda akan menandatangani perjanjian pinjaman bank dengan peguam lantikan bank. Pihak bank kemudian akan menyelesaikan pinjaman LPPSA anda yang sedia ada. Baki nilai tunai akan dimasukkan ke dalam akaun bank anda.

Apa Sebab Permonhonan Pinjaman Rumah anda ditolak oleh Bank?

Pinjaman perumahan adalah komponen paling penting dalam proses membeli rumah. Melainkan anda ada wang tunai yang banyak.

ย 

Anda memerlukan pinjaman perumahan daripada bank untuk membeli rumah.

ย 

Bayangkan; anda dah sedia nak beli rumah. Gaji dah sedap. Karier dah stabil. Keluarga pun makin besar. Rumah pun dah target nak beli kat mana.

ย 

Bila pergi bank, bank tiba-tiba cakap anda sebenarnya tak layak mohon pinjaman perumahan. Alamak!

ย 

Apa sebabnya? Inilah yang kami akan bincangkan dalam artikel ini.

ย 

Bercakap pasal pinjaman perumahan, ada beberapa sebab kenapa bank tidak meluluskan pinjaman perumahan anda.

ย 

Dalam artikel ini, kita akan menyelusuri tujuh sebab paling kerap berlaku.

๐Ÿญ. ๐‘ฒ๐’๐’Ž๐’Š๐’•๐’Ž๐’†๐’ ๐‘ฉ๐’–๐’๐’‚๐’๐’‚๐’ ๐’…๐’†๐’๐’ˆ๐’‚๐’ ๐‘ฉ๐’‚๐’๐’Œ ๐’•๐’†๐’“๐’๐’‚๐’๐’– ๐‘ป๐’Š๐’๐’ˆ๐’ˆ๐’Š

Komitmen yang tidak perlu seperti pinjaman peribadi, kredit kad dan pinjaman kereta yang terlalu tinggi akan menyebabkan pinjaman perumahan anda bakal ditolak.

ย 

Pihak bank akan melihat kemampuan anda untuk membuat bayaran balik pinjaman perumahan yang anda mohon itu.

ย 

Kebanyakan bank akan menilai kemampuan seseorang dalam permohonan pinjaman perumahan melalui kaedah Debt Services Ratio (DSR).

Debt Service Ratio atau DSR adalah cara bank untuk ukur berapa banyak duit yang anda boleh bayar balik kepada bank lepas dapat gaji. Ia diukur dalam peratusan (%). Formulanya adalah:

ย 

DSR = (Komitmen bulanan dengan bank/Gaji bersih lepas tolak KWSP dan Socso) x 100%

ย 

Lagi tinggi nilai DSR anda, lagi bank tak suka.

Contoh:

ย 

Katakan gaji bersih sebulan anda adalah RM3,000. Ketika ini anda mempunyai dua komitmen kewangan bulanan dengan bank: pinjaman kereta (RM700) dan pinjaman peribadi (RM500).

ย 

Jika anda memohon pinjaman perumahan untuk membeli rumah berharga RM300,000 (yang mempunyai anggaran bayaran bulanan RM1,500), DSR anda adalah:

(RM700 + RM500 + RM1,500) RM3,000100 = 90.0%

ย 

Dengan DSR setinggi 90%, kami boleh jamin permohonan pinjaman perumahan anda akan ditolak oleh bank.

ย 

Tetapi jika anda memohon pinjaman perumahan untuk membeli rumah berharga RM100,000 (yang mempunyai anggaran bayaran bulanan RM500), DSR anda menjadi:
(RM700 + RM500 + RM500) RM3,000100 = 56.7%

ย 

Dengan DSR sebanyak 56.7%, permohonan pinjaman bank anda ada kemungkinan untuk lulus.

ย 

Bagaimanapun, ia bergantung kepada bank.

ย 

Kalau anda tanya berapa nilai maksimum DSR yang bank nak tengok untuk luluskan pinjaman perumahan, jawapannya adalah bergantung. Lain bank, lain nilai maksimum DSR yang mereka nak tengok.

Maybank contohnya, hanya akan meluluskan pinjaman perumahan jika nilai maksimum DSR kita adalah 40% ke bawah (kalau gaji bersih kita RM3,499 dan ke bawah). Kalau gaji bersih kita RM3,500 dan ke atas,

ย 

Maybank akan luluskan pinjaman perumahan kita kalau nilai maksimum DSR kita 70% ke bawah.

ย 

CIMB pula lain. Mereka hanya akan meluluskan pinjaman perumahan jika nilai maksimum DSR kita adalah 60% ke bawah (kalau gaji bersih kita RM2,999 dan ke bawah).

ย 

Kalau gaji bersih kita RM3,000 dan ke atas, CIMB akan luluskan pinjaman perumahan kita kalau nilai maksimum DSR kita 75% ke bawah.

ย 

Kalau DSR anda terlalu tinggi, bank akan tengok jumlah simpanan anda di bank. Kalau ada banyak, mereka boleh โ€˜kasi canโ€™. Kalau tak banyak, mereka akan gagalkan permohonan pinjaman perumahan anda.

2. ๐‘ณ๐’‚๐’‘๐’๐’“๐’‚๐’ ๐‘ช๐‘ช๐‘น๐‘ฐ๐‘บ ๐’•๐’‚๐’Œ ๐’„๐’‚๐’๐’•๐’Š๐’Œ

CCRIS adalah sebuah sistem Bank Negara Malaysia (BNM) yang mengumpul semua data kredit setiap individu daripada institusi kewangan. Ia boleh diibaratkan sebagai kad laporan disiplin pembayaran hutang kita.

ย 

Melalui laporan CCRIS inilah bank boleh tahu perangai anda sebagai pembayar hutang.

Kalau anda jenis bayar hutang tepat pada masanya, laporan anda akan ada banyak nombor โ€˜0โ€™.

ย 

Kalau anda jenis culas bayar hutang, laporan anda akan ada nombor-nombor selain โ€˜0โ€™. Contohnya angka โ€˜1โ€™ menandakan anda lewat bayar sebulan. Angka โ€˜2โ€™ menandakan anda lewat bayar dua bulan dan seterusnya.

ย 

Pihak bank akan melihat laporan CCRIS ini sebelum meluluskan pinjaman perumahan anda. Jika anda mempunyai rekod yang baik iaitu angka โ€˜0โ€™, peratus permohonan anda untuk lulus adalah sangat tinggi.

ย 

Berita baiknya adalah, sebelum membuat permohonan pinjaman perumahan, anda boleh periksa sendiri laporan CCRIS anda.

ย 

Dengan memeriksa sendiri laporan CCRIS anda sebelum pergi ke bank, anda boleh mengagak kebarangkalian permohonan pinjaman perumahan anda akan lulus atau tidak.

ย 

Jika kebarangkaliannya rendah, sekurang-kurangnya anda boleh merangka masa permohonan anda semula supaya laporan CCRIS anda menjadi โ€˜lebih cantikโ€™.

๐‘ฉ๐’‚๐’ˆ๐’‚๐’Š๐’Ž๐’‚๐’๐’‚ ๐’„๐’‚๐’“๐’‚ ๐’๐’‚๐’Œ ๐’”๐’†๐’Ž๐’‚๐’Œ ๐’”๐’†๐’๐’…๐’Š๐’“๐’Š ๐’๐’‚๐’‘๐’๐’“๐’‚๐’ ๐‘ช๐‘ช๐‘น๐‘ฐ๐‘บ?

Ada dua cara.

ย 

Pertama, anda boleh datang ke BNMLINK Kuala Lumpur atau mana-mana pejabat cawangan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

ย 

Kedua, anda boleh mendapatkannya secara dalam talian dengan melawat pautan https://eccris.bnm.gov.my/. Tetapi perlu diingat, sebelum menggunakan servis dalam talian ini, anda perlu mendapatkan PIN dahulu dengan mendaftar di mana-mana cawangan BNM.

๐Ÿฏ. ๐‘ต๐’†๐’• ๐‘ซ๐’Š๐’”๐’‘๐’๐’”๐’‚๐’ƒ๐’๐’† ๐‘ฐ๐’๐’„๐’๐’Ž๐’† (๐‘ต๐‘ซ๐‘ฐ) ๐‘น๐’†๐’๐’…๐’‚๐’‰

Net Disposable Income atau NDI pula adalah cara bank ukur kemampuan kita menyara hidup lepas gaji bersih kena tolak dengan komitmen bank lain seperti pinjaman kereta, motosikal atau peribadi. Formulanya adalah:

ย 

NDI = Gaji bersih โ€“ Komitmen bulanan

ย 

Lagi tinggi NDI anda, lagi bank suka. Sebab ini bermakna anda akan cukup duit untuk beli makanan, pakaian, bayar bil elektrik, air, telefon dan lain-lain lepas bayar hutang bank.

ย 

Kalau anda tanya berapa NDI yang bank nak tengok kita ada sebelum luluskan permohonan pinjaman perumahan, jawapannya adalah bergantung. Lain bank, lain nilai NDI yang mereka nak tengok.
Kita tengok satu contoh.

ย 

Katakan gaji bersih anda lepas tolak KWSP dan Socso adalah RM3,500. Komitmen bulanan anda dengan bank ketika ini adalah kereta (RM450) dan motosikal (RM300).

ย 

Ketika ini, anda sedang menyewa apartmen dengan kadar sewa RM1,000 sebulan. Anda bercadang nak beli rumah berharga RM300,000. Anggaran bayaran pinjaman perumahan untuk rumah RM300,000 adalah RM1,500 sebulan.

ย 

Jadi NDI anda adalah:

ย 

RM3,500 (gaji bersih) โ€“ RM450 (kereta) โ€“ RM300 (motosikal) โ€“ RM1,500 (rumah) = RM1,250

ย 

Dengan NDI sebanyak RM1,250, anda layak memohon pinjaman perumahan di semua bank jika anda duduk di luar bandar. Jika anda duduk di bandar.

ย 

Bank yang tidak akan meluluskan pinjaman perumahan anda adalah Maybank dan Bank Rakyat.

๐Ÿ’. ๐‘ป๐’‚๐’Œ ๐’‚๐’…๐’‚ ๐’‰๐’–๐’•๐’‚๐’๐’ˆ ๐’…๐’†๐’๐’ˆ๐’‚๐’ ๐’ƒ๐’‚๐’๐’Œ ๐’๐’‚๐’๐’ˆ๐’”๐’–๐’๐’ˆ

Bayang jika ada orang yang kita tak kenal datang nak pinjam duit. Kita rasa suspicious kan? Sebab kita tak tahu perangai dia bila tiba masa nak bayar.

ย 

Ini sebab yang sama kenapa bank tak luluskan permohonan pinjaman perumahan orang yang tak pernah buat hutang dengan bank.

ย 

Setiap kali jumpa pemohon pinjaman, bank akan tengok laporan CCRIS dulu. Tapi bila jumpa pemohon yang kosong laporan CCRIS-nya kerana tak pernah berhutang dengan bank, bank biasanya akan menolak permohonan tersebut.

ย 

Untuk menjadikan laporan CCRIS anda tak kosong, anda perlu berhutang dengan bank dahulu. Tapi pastikan hutang tersebut boleh dibayar!

ย 

Ramai orang muda buat silap bila buat pinjaman kali pertama untuk beli kereta import atau motosikal berkuasa tinggi. Tak pun buat kad kredit tapi berbelanja sakan.

ย 

Lihat keperluan anda semula. Bukan kehendak.

ย 

Jika anda memerlukan kereta atau motosikal, pilih model yang mampu untuk anda bayar hutangnya tepat pada masa kepada bank.

ย 

Jika anda tak memerlukan kereta atau motosikal, anda boleh buat kad kredit. Tapi pastikan anda buat kad kredit macam kad debit โ€“ hanya pakai bila ada cash.

ย 

Barulah laporan CCRIS anda cantik dan banyak nombor โ€˜0โ€™.

ย 

Berbekalkan laporan CCRIS yang cantik, anda periksa pula Debt Service Ratio (DSR) dan Net Disposable Income (NDI) anda. Bila ketiga-tiga ini cantik, barulah senang permohonan pinjaman perumahan anda untuk lulus.

๐Ÿฑ. ๐‘ฑ๐’†๐’๐’Š๐’” ๐’‘๐’†๐’Œ๐’†๐’“๐’‹๐’‚๐’‚๐’ ๐’ƒ๐’†๐’“๐’Š๐’”๐’Š๐’Œ๐’ ๐’•๐’Š๐’๐’ˆ๐’ˆ๐’Š

Maksud pekerjaan berisiko tinggi di sini adalah pekerjaan di sektor yang mudah terkesan dengan ketidaktentuan ekonomi global. Contoh paling klasik adalah pekerjaan dalam bidang minyak dan gas (O&G).

ย 

Kita sendiri pernah menyaksikan ketidaktentuan harga minyak di peringkat global telah menyebabkan ramai pekerja O&G dibuang kerja.

Kemudian dikala wabak pandemik COVID-19 ketika ini, pekerjaan dalam sektor pelancongan, hospitaliti dan penerbangan pula dikategorikan sebagai pekerjaan berisiko tinggi oleh bank.

Meskipun begitu jika anda mempunyai DSR yang rendah, laporan CCRIS yang cantik serta NDI yang tinggi, anda sebenarnya mempunyai peluang untuk mendapatkan pinjaman perumahan Walaupun anda bekerja dalam sektor pekerjaan yang berisiko tinggi di mata bank.

๐Ÿฒ. ๐‘ณ๐’๐’Œ๐’‚๐’”๐’Š ๐’“๐’–๐’Ž๐’‚๐’‰ ๐’š๐’‚๐’๐’ˆ ๐’•๐’Š๐’…๐’‚๐’Œ ๐’”๐’•๐’“๐’‚๐’•๐’†๐’ˆ๐’Š๐’Œ

Kadangkala terdapat sesetengah lokasi kawasan perumahan yang tidak menarik minat bank untuk memberi pinjaman perumahan.

ย 

Jika anda membeli rumah di lokasi tersebut, ada kemungkinan besar yang tidak akan meluluskan pinjaman perumahan anda.

ย 

Kawasan-kawasan seperti Bukit Beruntung Rawang dan Taman Sentosa, Klang adalah antara contoh lokasi kawasan perumahan yang kurang menarik minat bank.

Ini kerana sudah banyak rumah diri lokasi tersebut yang telah dilelong lantaran permintaan yang kurang dan lokasi yang tidak strategik untuk dijadikan pelaburan.

๐Ÿณ. ๐‘ท๐’†๐’Ž๐’‚๐’‹๐’– ๐’…๐’Š๐’”๐’†๐’๐’‚๐’“๐’‚๐’Š ๐’‰๐’Š๐’•๐’‚๐’Ž

Bank juga melihat reputasi pemaju sebagai salah satu faktor sebelum mereka meluluskan pinjaman perumahan anda.

ย 

Jika anda membuat permohonan untuk membeli rumah dari salah satu pemaju yang tersenarai hitam oleh Jabatan Perumahan Negara, besar kemungkinan pinjaman perumahan anda akan digagalkan oleh pihak bank.

ย 

Terdapat empat sebab mengapa pemaju disenarai hitam di bawah Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118]:

ย 

1.Tiada lesen pemaju
2.Ingkar Award Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)
3.Gagal membayar kompaun
4.Terlibat dalam projek perumahan terbengkalai

ย 

Perlu diingat! Terdapat ratusan syarikat pemaju yang sudah tersenarai dalam senarai hitam ini.

Jadi pastikan anda semak dahulu jika pemaju yang membina rumah anda tersenarai atau tidak.

ย 

Anda juga boleh membuat semakan dengan pihak bank untuk memastikan pemaju rumah anda tidak berada dalam senarai hitam mereka.

ย 

Untuk memeriksa senarai penuh pemaju senarai hitam di bawah Jabatan Perumahan Negara, sila layari pautan https://ehome.kpkt.gov.my/index.php/pages/view/43.

ย 

Moga perkongsian ini memberi manfaat. Sila kongsi yaโ€ฆ dengan rakan-rakan anda. Moga semua dapat ilmu yang bermanfaat.

ย 

Tak nak terlepas Tips berkaitan Info Kewangan Terkini dan Tips Refinance Rumah ?

Cara-Cara Refinance Rumah : Panduan & Tips Menguntungkan

Apa itu Refinance Rumah?

Mungkin masih ada yang tak tahu rumah yang sendiri tengah tinggal dan berlindung sekarang sebenarnya mampu membantu untuk jana duit. Duit yang dijana dapat digunakan untuk pelbagai tujuan seperti: mengubahsuai rumah, pendidikan, melangsaikan hutang, pelaburan, aliran tunai, modal perniagaan dan lain-lain.

ย 

Namun, sebab utama pemilik rumah membuatย refinancingย adalah untuk membuat pinjaman baru dengan kadar faedah yang lebih rendah bagi menggantikan pinjaman perumahan sedia ada daripada bank, termasuklah pinjaman perumahan LPPSA yang disediakan untuk kakitangan kerajaan. Jika anda mencari cara refinance rumah yang menguntungkan dan mengurangkanย komitmen bulanan, pastikan anda baca artikel ini sampai habis!

Refinance Rumah merujuk kepadaย penukaran pinjaman perumahan sedia ada ke pinjaman baharu di bawah syarat dan terma yang berlainanย dari bank.ย Selalunya, ramai pemilik rumah mengambil alternatif tersebut kerana boleh mendapatkan terma atau kadar faedah yang lebih baik atauย menurunkan bayaran ansuran bulanan.

Ringkasnya, pinjaman baru akan dibuat bagi membayar hutang pinjaman lama berdasarkan dengan harga nilaian semasa rumah. Pemilik rumah hanya perlu membayar ansuran bulanan bagi pinjaman baru yang dilakukan.

Kelebihan Refinance Rumah

1. Mengurangkan faedah pinjaman rumah

Mengambil kesempatan atas perubahan dalamย Kadar Asasย (yang mempengaruhi kadar faedah pinjaman rumah), pembiayaan semula adalah cara terbaik untuk mengurangkan ansuran bulanan pinjaman rumah anda sekiranya anda memohon ketika kadar asas menurun atau ketika kadar faedah yang lebih baik ditawarkan oleh bank.

ย 

Andaikan kadar faedah tetap pinjaman perumahan anda sebanyak 6.85% setahun. Sebuah bank menawarkan pembiayaan semula dengan kadar faedah semasa sebanyak 4.35% setahun. Melalui pembiayaan semula anda dapat melakukan penjimatan sebanyak 2.5% setahun sepanjang tempoh pinjaman anda. Katakan nilai apartmen anda berharga RM300,000. Dengan perbezaan kadar faedah sebanyak 2.5% itu anda dapat melakukanย penjimatanย sebanyakย RM7,500 setahun atau RM625.00 sebulan.

2. Memanfaatkan pertumbuhan modal hartanah

Pertumbuhan modalย ialah kenaikan nilai aset, termasuk hartanah. Selepas beberapa tahun, anda secara peribadi,ย boleh memanfaatkan pertumbuhan modalย ini dengan cara membuat pembiayaan semula pinjaman perumahan anda sekarang.

ย 

Andaikan anda adaย baki hutang pinjaman rumah sebanyak RM400,000.ย Walau bagaimanapaun,ย penilaian semasa hartanah anda ialah RM500,000. Anda bole refinance rumah pada kadar 90% daripada RM500,000 dan memperolehย pembiayaan RM450,000.ย Anda boleh gunakan RM400,000 untuk melunaskan pinjaman lama danย simpan baki RM50,000. Keuntungan tunai sebanyak RM50,000 ini boleh digunakan untuk keperluan kewangan yang lain.

3. Melanjutkan tempoh pinjaman

Jika anda mempunyai isu-isu aliran wang bulanan, mengambil pelan pembiayaan semula dengan tempoh pinjaman yang lebih panjang membolehkan anda membayar dengan jumlah wang yang lebih kecil dalam ansuran bulanan, dan meninggalkan lebih banyak baki daripada pendapatan bulanan anda untuk kegunaan peribadi.

ย 

Andaikan anda membuat pinjaman perumahan sebanyak RM400,000 dengan kadar faedah 4.8% setahun selama 35 tahun (jenis pinjaman fleksi, margin pembiayaan 90% dan tempoh berkunci selama 5 tahun), anda mungkin mempunyai bayaran bulanan sebanyakย RM1,771.

ย 

Katakan selepas membayar selama 10 tahun, anda membuat keputusan untuk membiayai semula jumlah baki pada kadar semasa yang lebih rendah (4.35%) tetapi memanjangkan tempoh untuk jangkamasa yang sama. Dengan andaian baki jumlah pinjaman sedia ada sebanyak RM350,000, bayaran bulanan anda adalah sebanyak RM1,633.

4. Bertukar daripada kadar tetap ke kadar bolehubah dan sebaliknya

Anda boleh pilih antara pinjaman rumah dengan kadar faedah tetap, yang tidak berubah, atau kadar faedah bolehubah, yang berubah mengikut pasaran. Kadar tetap memberi kestabilan, sementara kadar bolehubah boleh jadi lebih murah jika pasaran baik. Dengan refinancing, anda boleh tukar dari satu jenis ke yang lain, sesuai dengan keperluan kewangan anda sekarang.

5. Satukan hutang-hutang anda

Refinancing membolehkan anda gabungkan semua hutang anda ke dalam satu pinjaman, jadi anda hanya perlu buat satu bayaran setiap bulan. Ini termasuk hutang kad kredit dan pinjaman peribadi, yang akan dilunaskan oleh bank atau koperasi yang anda refinance dengan, memudahkan pengurusan kewangan anda.

6. Jimat kos projek mengubahsuai rumah

Anda juga mungkin akan mendapatย cashback selepas refinance rumah anda. Menggunakan wang tersebut untuk mengubahsuai rumah adalah pelaburan yang cukup baik untuk mana-mana pemilik rumah, kerana ia akan dapat meningkatkan harga pasaran rumah tersebut!

7. Tukar jenis pinjaman Konvensional ke Islamik

Jika sebelum ini anda menggunakan pinjaman berunsurkan pinjaman konvensional, salah satu cara untuk menukar jenis pinjaman perumahan tersebut boleh dilakukan dengan teknik refinance rumah. Antara kelebihanย pinjaman islamikย berbanding pinjaman konvensional adalah:

  • Kadar keuntungan siling merupakan keuntungan maksimum yang boleh dikenakan di bawah pembiayaan berasaskan jualan. Keuntungan pinjaman adalah berdasarkan kadar BFR (kadar pembiayaan asas) Islamik dan boleh diubah berdasarkan keadaan pasaran ia tidak boleh melebihi kadar keuntungan siling.

  • Keuntungan akan dicaj berdasarkan prinsipal yang belum dijelaskan tanpa melibatkan unsur kompaun.ย Dengan tiadanya unsur kompaun, jumlah keuntungan yang mesti dibayar untuk pembiayaan adalah jauh lebih rendah berbanding pinjaman konvensional yang menjadikan caj pembayaran lewat juga lebih rendah.

Cara Refinance Rumah

Bagi anda yang tidak tahu atau masih keliru bagaimana cara untuk membuat refinance rumah, ini panduan untuk anda.

1. Memiliki rumah

Seeloknya rumah tersebut adalah atas nama anda atau pasangan atau ibu bapa, masih boleh lagi untuk melakukan joint loan.

2. Semak harga pasaran rumah

Nilai atau value rumah wajib anda periksa untuk pastikan harga value lebih tinggi daripada jumlah hutang bank. Jikalau sebaliknya, tiada guna untuk anda lakukan refinance rumah.

3. Cetak laporan CCRIS

Sila pastikan CCRIS Report sudah dicetak sebelum mahu buat mana-mana pinjaman pun. Semua hutang-piutang dengan semua bank akan ditunjukkan di dalam CCRIS Report. Bank akan uruskan jika anda susah untuk lakukannya.

ย 

Bank baru akan menganalisis latar belakang kewangan anda apabila anda buat pinjaman dengan bank baru untuk refinance rumah. Di dalam sistemย semak CCRIS online percuma, mereka akan melihat gaji dan komitmen anda. Mereka akan memastikan anda betul-betul layak untuk membuat pinjaman.

ย 

Lagi satu mereka akan lihat jika bayaran bulanan anda cantik ataupun tidak? Adakah terdapat bayaran yang sangkut? Selalunya agak susah sedikit untuk mendapatkan kelulusan jika ada yang sangkut bayar lebih daripada 2 bulan.

4. Semak kelayakan pinjaman perumahan

Sebelum refinance rumah, penting untuk tahu jika anda layak untuk pinjaman baru. Anda boleh guna aplikasi online untuk semak kelayakan, atau minta bantuan dari bank untuk proses yang lebih terperinci. Ini akan tunjuk berapa banyak anda boleh pinjam dan cash yang mungkin dapat, membantu anda merancang pembayaran hutang sedia ada.

5. Permohonan pinjaman perumahan

Anda sudah boleh memohon pinjaman untuk nak refinance rumah dengan bank apabila sudah lakukan langkah 1 hingga 4, cara cukup mudah.

ย 

Selalunya keputusan boleh diketahui dalam masa 1-2 minggu, namun akan mengambil masa yang lebih lama lagi jika bank memerlukan dokumen yang lebih untuk sokongan permohonan anda.

Dimasukkan ke Blacklisted oleh CCRIS/CTOS di Malaysia?

5 Punca Utama Rakyat Malaysia Mempunyai Rekod Kredit Buruk

Pengurusan kewangan yang lemah boleh menyebabkan hutang. Berbelanja lebih daripada kemampuan atau pembayaran yang lewat juga boleh membawa kepada sejarah kredit yang buruk pada CCRIS dan CTOS. Seterusnya, anda boleh disenaraihitamkan oleh pihak bank

Menurut FinFixer Mortgage, berikut adalah 5 sebab utama rakyat Malaysia disenaraihitamkan:
  1. Lewat Bayar: Pembayaran selepas tarikh tamat atau tertunggak Bil kad kredit dan pembayaran pinjaman sering menjadi tugas yang penting. Namun, jika pembayaran tertunggak berulang kali, ia akan memberi kesan buruk pada rekod kredit.

Pembayaran lewat akan tercatat dalam laporan CCRIS kerana Bank Negara Malaysia memantau sejarah pembayaran anda dari bank yang terlibat.

      1. AKPK: Penstrukturan semula pinjaman
        Pinjaman untuk rumah, kereta, atau perniagaan adalah lumrah. Namun, penggunaan kad kredit melebihi kemampuan kewangan boleh mengakibatkan masalah. Mereka yang tidak mampu membayar pinjaman ini mungkin akan mendapat bantuan daripada Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Penstrukturan semula pinjaman akan memberi kesan negatif pada skor kredit anda.

      1. Akaun Dibawah Pemerhatian: Pinjaman Tidak Dibayar
        Jika anda gagal membayar pinjaman melebihi 90 hari, ia dianggap sebagai pinjaman tidak dibayar. Bank akan menandakan pinjaman ini sebagai “akaun dibawah pemerhatian” dan akan cuba mendapatkan semula pinjaman tersebut.

Pengambilan tindakan undang-undang atau pengisytiharan muflis juga akan merosakkan rekod kredit anda.

      1. Saman Mahkamah atau Muflis: Tindakan undang-undang terhadap pinjaman tidak dibayar Jika bank atau institusi kewangan mengambil tindakan undang-undang terhadap anda, ia akan tercatat dalam rekod kredit anda.

Penghutang yang diisytiharkan muflis akan mempunyai kesan serius pada rekod kredit.

    1. Rujukan Perdagangan: Hutang tertunggak dengan syarikat
      Tidak semua hutang melibatkan institusi kewangan. Syarikat lain juga akan melaporkan hutang yang tertunggak, seperti bil telekomunikasi dan utiliti.

Pembiayaan Semula Rumah LPPSA: PILIHAN TERBAIK?

Adakah anda sedang mengalami masalah komitmen kewangan yang tinggi?

Semakin ramai di antara kita menghadapi tekanan komitmen kewangan, terutamanya disebabkan oleh hutang kad kredit dan pinjaman peribadi yang melampau.

Seorang pelanggan di Facebook, A, memperkenalkan FinFixer kepada seorang rakan, pelanggan B, yang berminat untuk melakukan pembiayaan semula rumah dari LPPSA ke Bank. Pelanggan B bertanya kepada Finfixer sama ada FinFixer boleh membantu dengan pembiayaan semula rumah dari LPPSA ke Bank. Jawapan adalah ianya mungkin. Selepas itu, FinFixer meminta pelanggan B untuk menyemak profil kewangan beliau untuk melihat sama ada beliau mengalami tekanan komitmen kewangan. Beliau memberitahu FinFixer bahawa beliau menghadapi tekanan komitmen kewangan kerana banyak potongan gaji dan juga pelbagai pinjaman di bank. Beliau ingin melakukan pembiayaan semula rumah untuk menyelesaikan hutang-hutang yang membebankan, sambil menikmati kadar faedah bank yang lebih rendah berbanding dengan kadar faedah LPPSA.

Matlamat utama beliau adalah untuk menyelesaikan hutang-hutang yang membebankan, kerana beliau menghadapi kesukaran untuk membuat pembayaran ansuran. Beliau meminta bantuan FinFixer dan selepas FinFixer mengkaji profil kewangannya, FinFixer memberitahu beliau bahawa ianya mungkin dilakukan, tetapi perlu memilih bank yang sesuai dengan profilnya. Pelanggan B mengikuti nasihat FinFixerย dengan menyediakan dokumen pendapatan dan mengemukakannya kepada bank yang sesuai. Dalam masa 5 hari bekerja, bank telah meluluskan permohonan pembiayaan semula rumahnya, membolehkannya menyelesaikan hutang-hutang yang membebankan. Beliau kini dapat memberi tumpuan ke pembayaran rumah kepada bank sahaja setelah menyelesaikan semua hutang tersebut. Akhirnya, pelanggan B sangat gembira kerana permohonan pembiayaan semula rumahnya telah diluluskan oleh bank. Beliau sebelum ini telah mengemukakan permohonan kepada 2 bank lain tetapi ditolak.

Pembiayaan Semula Rumah: Tips & Teknik Oleh FinFixer Mortgage

Hari ini, pasukan di FinFixer Mortgage ingin berkongsi beberapa tip tentang bagaimana untuk melakukan Pembiayaan Semula pinjaman rumah. Kami perhatikan banyak pertanyaan yang masuk, dan agak sukar untuk menjawab setiap satu secara individu. Oleh itu, kami berharap pekerja kerajaan dapat merujuk artikel ini dahulu. Mereka yang telah membacanya juga boleh berkongsi di laman Facebook masing-masing.


Apa itu Refinance Rumah?

Untuk memahaminya dengan mudah, Pembiayaan Semula adalah seperti menukar dari Bank A ke Bank Z. Dalam kes ini, melibatkan pemindahan pinjaman kerajaan atau pinjaman LPPSA kepada bank.

Objektif Pembiayaan Semula Rumah

Sebelum menyelami dengan lebih mendalam tentang Pembiayaan Semula rumah, pastikan anda mempunyai objektif yang jelas. Objektif popular termasuk mendapatkan wang tunai, mengkonsolidasikan hutang, menukar kepada perbankan Islam, menambah atau mengeluarkan nama pasangan dari pinjaman, dan lain-lain.

Kelebihan Refinance Rumah

  1. Memperluaskan Portfolia Hartanah

Banyak pelabur hartanah menggunakan teknik pembiayaan semula untuk memperluaskan portfolia hartanah mereka. Mereka melakukan Pembiayaan Semula untuk mendapatkan wang tunai, yang kemudian menjadi modal untuk membeli lebih banyak hartanah.

  1. Penggabungan Hutang

Sesetengah pelanggan memilih untuk melakukan Pembiayaan Semula rumah untuk menggabungkan hutang mereka, seperti hutang kad kredit, pinjaman peribadi, pinjaman koperasi, dan lain-lain. Hutang-hutang ini biasanya datang dengan kadar faedah tinggi, mencipta beban kewangan.

Dengan menggabungkan hutang-hutang ini, aliran tunai menjadi positif, bermakna terdapat lebihan tunai setiap bulan, daripada semuanya digunakan untuk membayar hutang dengan kadar faedah tinggi.

Cara Refinance Rumah

Lain-lain melakukan Pembiayaan Semula rumah untuk mendapatkan dana untuk pembaharuan rumah atau untuk menukar kepada rumah yang lebih besar. Sesetengah mungkin ingin menukar dari pinjaman konvensional ke perbankan Islam.

Kelayakan untuk Pembiayaan Semula Rumah

Walaupun Pembiayaan Semula rumah boleh memberi manfaat wang tunai, prosedurnya serupa dengan memohon pinjaman baru.

Bank Terbaik untuk Refinance Rumah

Bank akan menilai pendapatan bulanan dan komitmen bulanan anda untuk memastikan anda mampu membuat pembayaran ansuran pinjaman baru.

Pastikan tidak ada tunggakan pinjaman, dan laporan CCRIS (Sistem Maklumat Rujukan Kredit) & CTOS (Perkhidmatan Maklumat Kredit) anda bersih. Jika laporan CCRIS anda tidak baik, selesaikan terlebih dahulu sebarang isu tertunggak. Selepas menyelesaikan semua perkara yang tertunggak, anda perlu menunggu 3-6 bulan sebelum memulakan proses pembiayaan semula.

Dokumen untuk Pembiayaan Semula Rumah

Pembiayaan Semula melibatkan kos seperti yuran guaman untuk mengendalikan dokumen perjanjian pinjaman, yuran untuk laporan penilaian, duti setem, dan lain-lain.

Jika anda ingin melakukan Pembiayaan Semula tanpa membayar keluar dari poket, anda boleh layari Pembiayaan Semula Rumah untuk Dapatkan Wang Tunai untuk maklumat lanjut.

Persediaan Sebelum Pembiayaan Semula Rumah

Sebelum melakukan Pembiayaan Semula, tentukan baki pinjaman kerajaan yang tinggal. Angka ini diperlukan untuk mengira jumlah wang tunai yang diperlukan.

Persediaan lain termasuk mengumpulkan dokumen seperti slip gaji, surat pengesahan majikan, penyata bank, dan lain-lain. Bank akan menyediakan senarai dokumen yang diperlukan.

Proses Pembiayaan Semula Rumah

Sebagai kesimpulan, Pembiayaan Semula pinjaman rumah kerajaan dapat memberikan manfaat wang tunai, tetapi hanya apabila melakukan Pembiayaan Semula dari pinjaman kerajaan kepada pinjaman bank. Pastikan anda memenuhi kriteria Pembiayaan Semula dan tidak ada pembayaran tertunggak setidaknya dalam tempoh 6 bulan yang lalu.

Jadi, sama seperti pelabur hartanah yang melakukan Pembiayaan Semula rumah untuk memperluaskan portfolia mereka, ini juga boleh memberi manfaat kepada pemilik rumah.

Jika anda berminat untuk melakukan Pembiayaan Semula rumah, sila isi borang dalam talian di Kelebihan Pembiayaan Semula Rumah.

5 Kelebihan Terbaik Refinance Rumah Buat Hidup Lebih Tenang

Hidup kadang-kadang perlu diberi nafas baru, sama juga dengan kewangan kita. Nak hidup lebih tenang dan santai tanpa masalah hutang yang banyak? Refinance adalah jawapannya! Dalam artikel ni, kita akan kongsi 5 kelebihan refinance yang buat hidup lebih tenang.

1. Bayaran Bulanan Menjadi Lebih Ringan

Kelebihan pertama yang wajib disebut, bayaran bulanan yang lebih ringan! Refinance memberi peluang untuk tukar kepada pembiayaan baru dengan kadar faedah yang lebih rendah. Hasilnya, bayaran bulanan pun menjadi lebih rendah dan ada lebihan baki duit dalam poket. Lagi lega, takde la berkira-kira sangat bila nak bercuti atau makan di luar dengan keluarga!

2. Dapat Kadar Faedah Lebih Rendah

Dalam refinance, kita boleh capai kadar faedah yang lagi mesra. Ianya bermakna, jumlah yang kita bayar sebagai faedah kepada bank jadi kurang. Lagi rendah faedah, lagi banyak duit dalam tangan kita. Duit tu boleh disimpan, dijadikan dana pelaburan, atau guna untuk hal lain yang lebih penting.

3. Jana Pendapatan Tambahan

Bila kita refinance dengan ekuiti rumah, tu bukan je jadi duit ‘tidur’. Boleh diambil untuk pelaburan, buka perniagaan kecil-kecilan, atau beli harta tambahan. Jadi, bukan sekadar refinance, tapi macam peluang baru untuk jana pendapatan tambahan!

4. Menyelesaikan Hutang Lebih Cepat

Kadang-kadang kita terjebak dalam jaring hutang yang menjerat. Dengan refinance, kita boleh menggabungkan hutang-hutang kita dalam satu pembiayaan yang lebih mudah dikendalikan. Ini membantu kita membayar hutang lebih cepat, tanpa perlu risau tentang banyak bayaran bulanan.

5. Penambahbaikan Skor Kredit

Refinance dengan betul boleh bantu tingkatkan kredit skor kita. Bayaran tepat pada masanya dan rekod kewangan yang baik memberi kesan positif kepada kredit skor. Kredit skor yang baik membuka peluang untuk dapat pembiayaan dengan syarat yang lebih baik di masa depan.

Kesimpulan: Hidup Lebih Tenang!

So, apa pendapat anda? Dengan 5 kelebihan yang kita kongsi ni, kehidupan anda jadi lebih santai dan takde la tertekan dengan bayaran bulanan yang tinggi. Tapi, ingat ya, sebelum refinance, elakkan terus lompat je. Rujuk pakar kewangan dan pastikan semua plan jelas. Nak tahu cara dapatkan nasihat untuk refinance rumah? FinFixer boleh menawarkan nasihat tentang refinance. Jika kita tahu tentang dan pandai menggunakan sumber lebihan wang daripada refinance, hidup kita akan menjadi lebih tenang dan komitmen hutang pun makin berkurang!